خواص اعجاب انگیز تربچه و برگ‌های آن

تربچه، گیاهی قرمز رنگ و کوچک است که با اینکه در بین سبزی خوردن‌ سفره خوش می‌درخشد، اما کمتر کسی پیدا می‌شود که به سراغ این گیاه خوشمزه برود و آن را میل کند.

تربچه؛ با ظاهر دل فریبش ارزش غذایی بالا دارد و این خواص را به برگ‌های خود هم القا کرده است.

 

معرفی تربچه

تربچه، یک صیفی کم چرب، بدون کلسترول و چربی است. حاوی ویتامین c,k,B۶ نیاسین و فولات است، ویتامین C  موجود در برگ آن ۶ برابر ویتامینی است که در ریشه وجود دارد و فیبر غذایی مهم‌ترین ماده غذایی موجود در آن است.

گیاه حاوی کلسیم، پتاسیم، مس، اسید فولیک و آنتوسیانین (Anthocyanin نوعی آنتی اکسیدان قوی ) است. برگ‌های آن نیز در درمان یرقان موثر است. مصرف منظم آب این گیاه حرکت روده را آسان‌تر کرده و به تدریج اشتها را بهبود می‌بخشد.

 

فیبر سرشارتربچه یبوست را درمان کرده و مصرف منظم آن برای رفع بواسیر مفید است. مصرف روزی ۲ و یا ۳ بار، یک قاشق مرباخوری آب تربچه همراه یک قاشق مرباخوری عسل، بیماری‌هایی مانند سرفه معمولی، سیاه سرفه، گلودرد و ناراحتی ریوی را رفع می‌کند. برای از بین بردن دانه‌های سرسیاه و لکه‌ها به طور روزانه جوشانده دانه تربچه را به ناحیه لکه دار بمالید.

تربچه از خانواده شب بو و ریشه‌های خوراکی سبزی است و امروزه در غذا‌های بسیاری از کشور‌های سراسر جهان یافت می‌شود. دوره کشت، رنگ و اندازه متفاوت دارد و اختلاف آن‌ها بر اساس رنگ، اندازه و شکل‌های که در دسترس هستند تعیین می‌شود. با وجود این عطر و طعم موجود در تربچه بسیار غنی و متمایز از دیگر سبزیجات مشابه است.

برای تهیه این محلول یک مشت دانه تربچه را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در ۴ لیوان آب بجوشانید و بگذارید خنک شود، سپس پنبه آغشته به این محلول را به طور منظم روی دانه‌های سیاه و لکه‌ها بمالید، این محلول برای کاهش درد و التهاب بر اثر گزیدگی حشرات نیز مفید است. همچنین این گیاه ادرارآور است و در دفع سموم از بدن و برای رفع اختلالات ادراری مانند التهاب و آلودگی قارچی موثر است.

خاصیت ضدسموم و ضدسرطانی آن برای درمان سرطان‌های مختلف مانند کلیه، روده، معده و ... موثر اشست. ویتامین c، فسفر، روی و ویتامین B. کمپلکس موجود در این گیاه ریشه‌ای برای پوست مفید است.

 

خواص ضدعفونی کننده

خاصیت ضدعفونی کننده آن، اختلالات پوستی مانند خشکی، ترک و جوش‌های قرمز را رفع می‌کند. این گیاه که غنی از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم است، مصرف آن به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود.

با تب ایجاد شده از عفونت مقابله می‌کند. علاوه بر خاصیت‌هایی که ذکر شد، تربچه سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

 

تربچه از نظر طب قدیم

تربچه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از زمان‌های بسیار قدیم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رفته است.

 

خواص آب تربچه

آب تربچه اگر به طور عادی مصرف شود، خاصیت پاک کنندگی و نرم سازی بدن بخصوص در مخاط‌های بینی، سلول ها، مجاری معده، کیسه صفرا، کبد، روده ها، کلیه و ریه‌ها را دارد و برای معالجه روماتیسم موثر است.

آب تربچه را باید با سایر آب میوه جات و سبزی‌ها توام کرد، چون خالص آن طعم تندی دارد. جهت مصرف و آبگیری تربچه‌های قرمز تازه و جوانه‌های سبز همراه با برگ انتخاب شود.

آب تربچه رنگ چهره را باز و روشن می‌کند، نیروبخش است، گرفتگی کبد را رفع می‌سازد سنگ صفرا را از میان می‌برد، آلرژی‌ها و خارش‌ها، کهیر، یرقان و سرفه‌های خشک مرتفع می‌گردند. آب تربچه جهت رفع سنگ کلیه بسیار کارساز است.

آب تربچه خاصیت نرم سازی بدن بخصوص در مخاط‌های بینی، سلول‌ها و ریه‌ها را دارد و برای معالجه روماتیسم موثر است.

 

خواص تخم تربچه

در گذشته هنگام مسمومیت غذایی مقداری تخم ترب را همراه با سکنجبین به بیمار می‌دادند که موجب پاکی معده و درمان مسمومیت می‌شد. خوردن تخم تربچه، ترشح شیر مادر را زیاد می‌کند.

تخم تربچه اشتها آور است. تخم ترب همچنین اشتهاآور و ضد یبوست است.

 

خواص تربچه

درمان یرقان (زردی)

تربچه برای کبد و معده بسیار مفید است و سم‌زدای بسیار خوبی است و خون را تصفیه می‌کند. تربچه در بیماری یرقان به طور شگفت‌آوری به پاکسازی بیلیروبین از خون کمک می‌کند و همچنین تولید آن را نیز تنظیم می‌کند. علاوه بر این با افزایش اکسیژن در خون از تخریب سلول‌های قرمز جلوگیری می‌کند.

تربچه (ترب) سیاه برای یرقان مفیدتر است. برگ‌های تربچه نیز برای درمان یرقان بسیار مفید هستند.

 

کبد و کیسه‌ی صفرا

تربچه بطور خاص برای کبد و صفرا بسیار مفید است و جریان صفرا و بیلیروبین، اسیدها، آنزیم‌ها را تنظیم می‌کند و بیلیروبین را از خون می‌زداید و کبد را سم‌زدایی می‌کند. علاوه بر این، تربچه حاوی آنزیم‌هایی شبیه به مایروسیناس، دیتاستاز، استئار است که از کبد و کیسه‌ی صفرا در مقابل عفونت‌ها و زخم‎ها پیشگیری می‌کند.

 

درمان هموروئید (بواسیر)

تربچه سرشار از فیبر است که به هضم غذا و جذب آب را آسان می‌کند و به رفع یبوست کمک می‌کند (یبوست یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر است) و در نتیجه از ایجاد یا گسترش بواسیر پیشگیری می‌کند.

 

اختلالات ادراری

تربچه خاصیت ادرارآوری دارد، و میزان ادرار را افزایش می‌دهد. آب تربچه برای درمان التهاب و سوزش ادرار استفاده می‌شود.

همچنین کلیه را تمیز می‌کند و عفونت کلیه‌ها و سیستم ادرار را از بین می‌برد؛ و به طور کلی به رفع اختلالات سیستم ادرار کمک می‌کند.


فلفل دلمه ای؛ رنگ‌های مختلف، خواص متفاوت


 

کاهش وزن

تربچه به دلیل فیبر بالایی که دارد، به سرعت معده را پر می‌کند و احساس سیری ایجاد می‌کند بدون اینکه کالری زیاد به بدن برساند و انتخاب خوبی برای افرادی است که می‌خواهند وزن کم کنند.

 

سرطان

تربچه سم‌زدای بسیار خوبی است و سرشار از ویتامین C، اسید فولیک و آنتوسیانین است و به بهبود انواع سرطان به ویژه سرطان کولون، کلیه، روده، معده و دهان کمک می‌کند.

 

اختلالات پوستی

تربچه دارای ویتامین‌C، فسفر، روی و بعضی از ویتامین‌های گروه B. است که برای پوست بسیار مفید هستند. آب موجود در تربچه به مرطوب سازی پوست کمک می‌کند. مقداری تربچه‌ی له شده را در یک کیسه کتانی قراردهید و بر روی پوست صورت قراردهید.


12 راز لاغری که متخصصین به شما نمی گویند


 

گزش حشرات

تربچه دارای خاصیت ضدخارش است و درمان مؤثری برای تسکین خارش ناشی از گزش پشه و زنبور است. آب تربچه درد و تورم محل گزش را کاهش می‌دهد و باعث تسکین آن می‌شود

 

پایین آوردن تب

تربچه حرارت بدن را پایین می‌آورد و التهاب تب را کاهش می‌دهد. نوشیدن آب تربچه در این حالت بسیار مفید است.

 

برونشیت و آسم و اختلالات تنفسی

تربچه خاصیت ضدخلط دارد و باعث کاهش خلط سیستم تنفسی از جمله بینی، گلو، نای و شش‌ها حاصل از سرماخوردگی، عفونت و آلرژی می‌شود.

 

فواید دیگر تربچه

گذشته از فوایدی که در بالا ذکر شد، تربچه متابولیسم را تنظیم می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد، سردرد، یبوست، اسیدی بود معده، چاقی، تهوع، گلودرد، سرفه، مشکلات گوارشی، سنگ کیسه‌ی صفرا و سوءهاضمه را درمان می‌کند.

 

فواید اعجاب انگیز برگ تربچه

  • برگ و ریشه تربچه دارای مقدار فراوانی ویتامین C است.
  • مقدار ویتامین C  موجود در برگ‌های این سبزی، نسبت به ریشه آن پنج برابر بیشتر است.
  • ریشه کروی و قرمز این سبزی همچنین دارای مقادیر فراوانی پتاسیم، اسید فولیک و مس است.
  • تربچه خاصیت ضد سرطان دارد و مدت مدیدی است که از این سبزی برای درمان اختلالات کبدی استفاده می‌شود.
  • از تربچه برای دفع سنگ‌های کلیوی استفاده می‌شود و برای درمان نقرس و روماتیسم مفید است.
  • اگر برگ آن همراه با غذا خورده شود کمک خوبی برای هضم غذا است. آب برگ تربچه برای تقویت چشم مفید است.
  • خوردن تخم تربچه، ترشح شیر مادر را زیاد می‌کند.

نحوه نوشیدن چای سبز برای لاغری

حتما تا امروز با تبلیغات وسیعی که درباره خواص درمانی چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه ها و اینترنت وجود دارد، روبه رو شده اید و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده اید. اگر شما نیز با اتکا به تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارد و با هدف لاغری سریع و آسان سراغ چای سبز رفته اید، باید بدانید سخت در اشتباهید، بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با جزئیات بیشتر خواص چای سبز به منظور درمان چاقی، اضافه وزن و پیشگیری از ابتلا به این عارضه آشنا شوید.

چه زمانی چای سبز بخورید
اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز با چاقی و اضافه وزن خداحافظی کنید، باید برای مصرف آن در طول روز برنامه ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی گیاهی بدون برنامه پرهیز کنید.
بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود.
 
چای سبز به تنهایی کافی نیست
بسیاری از مردم تصور می کنند تنها با نوشیدن چای گیاهی در طول روز می توانند به هدف بزرگی مثل کاهش وزن دسترسی پیدا کنند. در حالی که این دیدگاه به هیچ وجه صحیح نیست.
نوشیدن چای گیاهی در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت های بدنی و ورزش می تواند روند لاغری را سرعت ببخشد و با بهبود سوخت وساز بدن میزان کاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه کند، بنابراین افرادی که تصور می کنند بدون رعایت هیچ یک از نکات ذکر شده و تنها با نوشیدن چای سبز می توانند اضافه وزن خود را آن هم به شکل کاملا محسوس درمان کنند، سخت در اشتباهند.
 
از پرخوری های عصبی پیشگیری کنید
یکی دیگر از خاصیت های چای سبز خاصیت آرامش بخشی آن است که به پیشگیری از پرخوری های عصبی که منجر به اضافه وزن و در نهایت چاقی می شود، کمک می کند. افراد زیادی وجود دارند که به محض دریافت فشار عصبی، استرس یا تنش های ناشی از کار روزانه مشغول به خوردن می شوند و به ریزه خواری روی می آورند که این مسئله به مرور به عادت آنها تبدیل می شود. برای پیشگیری از بروز این عادت نامناسب یا درمان آن، می توان از چای سبز استفاده کرد. نوشیدن این چای به شما کمک می کند تا از خاصیت آرامش بخشی این گیاه دارویی برای تقویت سیستم عصبی خود استفاده کنید و به این ترتیب مانع بروز اشتهای کاذب ناشی از استرس ها یا تنش های روزمره شوید.
 
چای سبز؛ چای چربی سوز طبیعی
افرادی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند با کمک این نوشیدنی گیاهی به افزایش سوخت و ساز بدنشان کمک می کنند. در حقیقت چای سبز به دلیل داشتن ماده ای به نام «پلی فنول» می تواند به افزایش حرارت درونی بدن کمک کرده و به این ترتیب میزان سوخت انرژی موجود در سلول های چربی را افزایش دهد و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند چاقی افراد داشته باشد. به شرطی که افراد چاق یا دارای اضافه وزن در روند رژیم غذایی خود و مقدار کالری روزانه ای که دریافت می کنند نیز تجدیدنظر کنند. اینگونه نیست که ما هر میزان کالری که دوست داریم به بدن برسانیم و توقع داشته باشیم با نوشیدن یک تا ۲ لیوان چای سبز در روز لاغر شویم و کالری بسوزانیم.
 
چند لیوان چای بنوشید
اگر برای افزایش سوخت و ساز بدن قصد دارید چای سبز را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، باید توجه داشته باشید نوشیدن ۳ تا ۴ لیوان چای سبز در طول روز می تواند به این موضوع کمک کند. این تصور که نوشیدن چای سبز در دفعات زیاد می تواند میزان کالری سوزی در بدن را افزایش دهد، ایده اشتباهی است، زیرا با نوشیدن بیش از حد چای سبز در طول روز، بدن علاوه بر آنکه با مشکل تحریک پذیری پایانه های عصبی روبه رو می شود، با اختلال دفع آب و الکترولیت های بدن مواجه می شود. به این ترتیب همانطور که باید در نوشیدن چای معمولی پرهیزهای لازم را رعایت کنید توصیه شده که در نوشیدن چای سبز نیز افراط نکنید.
 
پیشگیری از چاقی ناشی از افزایش سن
افرادی که در آستانه میانسالی با بالارفتن سن دچار اضافه وزن و چاقی می شوند نیز می توانند از چای سبز برای پیشگیری از این بحران کمک بگیرند. به شرط آنکه مصرف روزانه چای سبز را از ۳۰ سالگی در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند. چای سبز علاوه بر آنکه به کندی روند پیری سلول ها در اندام های مختلف بدن کمک می کند به این افراد کمک می کند تا در میانسالی حداقل افزایش وزن را تجربه کنند، زیرا چای سبز به آنها کمک می کند کمترین میزان ذخیره چربی و مواد زائد را در طول سال های جوانی و میانسالی در بدن داشته باشند.
قرص چای یا چای سبز؟
تبلیغات زیادی درباره لاغری سریع با قرص یا کپسول چای سبز در سایت های اینترنتی و برخی از مراکز فروش گیاهان دارویی دیده می شود که به مردم وعده می دهند با قرص های چای سبز می توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی وزن کم کنند. این قرص ها در صورتی که تنها حاوی گیاه چای سبز باشند، دقیقا همان خاصیت چای سبز را دارند و می توانند به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و روند جذب چربی ها را در بدن کاهش دهند. مصرف این قرص ها نیز مانند چای سبز باید بر اساس قاعده باشد، زیرا زیاده روی در مصرف این قرص با وجود آنکه گیاهی و طبیعی است می تواند همان عوارض چای سبز را داشته باشد.
 
عوارض احتمالی چای سبز را بشناسید
افزایش بیش از حد دمنــوش چــای سبـــز،کپسول ها و قرص هایی که از این گیاه دارویی وجــود دارد، عوارض جانبی متعددی را به همراه دارد. سوء مصرف این گیاه دارویی ممکن است عوارضی مانند سردرد، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد که با اصلاح شیوه مصرف به مرور مرتفع می شود. اما از طرفی افزایش فشار خون، تغییرات خلقی و تحریک پذیری، بی قراری و نامنظم شدن ضربان قلب نیز از جمله عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه این گیاه دارویی در طول روز است که باید بلافاصله پس از مشاهده آن برای بررسی و پیشگیری از شدت آن با متخصص یا پزشک مشورت شود.
 
این نکته را جدی بگیرید
افرادی که به نوشیدن چای سبز یا دیگر فرآورده های این گیاه عادت دارند به این معنی که برای بهره مندی از خواص درمانی این گیاه دارویی به منظور پیشگیری از اضافه وزن روزانه از این گیاه مصرف می کنند ممکن است در صورت عدم مصرف این گیاه دارویی با عوارضی مانند سردرد، عصبانیت یا افزایش میزان تحریک پذیری رو به رو شوند، بنابراین توصیه شده که برای مصرف هدفمند از این گیاه دارویی با قصد درمان بهتر است با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت شود. علاوه بر این، تجویز این گیاه به هر صورتی برای خانم های باردار، مادران شیرده و کودکان و نوجوانان پیش از سن بلوغ توصیه نشده است.
 
با خواص دیگر چای سبز آشنا شوید
افرادی که برای کاهش وزن و تنظیم سوخت وساز بدنشان از چای سبز استفاده می کنند، علاوه بر بهره مندی از خواص این گیاه دارویی برای درمان چاقی خود می توانند از فواید آن برای کاهش فشار خون، کاهش قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و تخفیف علائم و نشانه های بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و بیماری مفصلی استخوانی مانند آرتریت روماتوئید بهره ببرند. علاوه بر این، در تحقیقات مختلف به این نکته اشاره شده که مصرف چای سبز می تواند تاثیر بسیار چشم گیری در کاهش بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از بروز سرطان هایی مانند سرطان کولون و تخفیف علائم و نشانه های افسردگی داشته باشد.

علائم و نشانه های سرطان معده

علائم و نشانه های سرطان معده کدامند؟ چه عواملی باعث ابتلا به سرطان معده می شود ؟  آیا مردان بیشتر از زنان به این نوع سرطان مبتلا می شوند؟ پاسخ را در ادامه خواهید خواند.


سرطان معده چیست؟

نوعی سرطان است و شایع ترین فرم آن، آدنوکارسینوم یا سرطان غددی در معده است. سرطان معده را می توان رشد بدون کنترل سلول های بدخیم در معده دانست .سرطان معده سالیانه باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در سرتاسر جهان می شود.سرطان معده

سرطان معده در مردان پس از سرطان ریه شایعترین سرطان است حال آنکه در زنان سرطان پستان شایع ترین سرطان به شمار می آید.

 
علائم و نشانه های سرطان معده چیست؟

اولین علامت قابل توجه در سرطان معده، ناراحتی گوارشی مبهم یا درد خفیف شکم، تهوع مختصر ولی دائم یا سوزش سردل است که بعد از گذشت چند هفته بهبود نمی یابد .علائم دیگر مثل وجود خون در مدفوع، استفراغ، خستگی و ضعف شدید یا کاهش وزن شدید نیز باید توسط پزشک بررسی شود.

 

علائم اصلی سرطان معده:

  • احساس ناراحتی در ناحیه معده
  •  احساس سیری یا نفخ پس از یک وعده غذایی کوچک
  •  حالت تهوع و استفراغ
  •  کاهش وزن

 

عواملی که موجب ابتلا به سرطان معده می شوند؟

  • مصرف طولانی مدت غذاهای سرخ شده و نمک سود شده
  • غذای آلوده به باکتری به خصوص مصرف طولانی مدت غذاهای آماده
  •  عفونت بانوعی باکتری با نام هلیکوباکترپیلوری 
  •  کاهش اسیدیته معده 
  •  جراحی معده در گذشته 
  •  تماسهای طولانی با داروهایی که ترشح اسید معده را می کاهند (H2 بلوگرها)
  •  زخم های معده و برخی پولیپها (پولیپهایی که استعداد بدخیمی دارند)

 

همچنین مطالعات، عوامل خطرزای زیر را برای سرطان معده یافته اند:

بسیاری از اشخاص مبتلا به این بیماری 72 سال یا بیش تر از آن سن دارند.

در مردها بیش تر از زن ها احتمال ابتلا به سرطان معده وجود دارد.

مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم غذاییشان پر از غذاهای دودی، شور یا ترشی  باشد، ممکن است در معرض خطر مضاعف ابتلا به سرطان معده باشند. از سوی دیگر خوردن میوه و سبزی های تازه محافظی در برابر این بیماری است.

کم خونی «پرنیسیوز» (بیماری خونی ای که بر معده اثر می گذارد)

اگر فکر می کنید در خطر ابتلا به سرطان معده هستید، باید به یک فوق تخصص گوارش خوب مراجعه کنید. پزشک ممکن است بتواند به شما راه هایی برای کاستن از خطر پیشنهاد کند و یا برای معاینات متعارف برنامة زمان بندی شده ای ارائه دهد.