بهترین مراکز درمان و تسکین دردهای ستون فقرات


به نقل از دکتر حیدریان فوق تخصص درد: درد یک حس ناخوشایند است که از یک آسیب خبر می‌دهد. اقدامات انجام شده در رشته درد در جهت پاک کردن صورت مسئله نیست بلکه پزشک فوق تخصص درد تصمیم به تشخیص، کنترل و درمان علتی دارد که درد را ایجاد کرده است. به همین دلیل بیماران مراجعه کننده به کلینیک درد به دقت معاینه می‌شوند و در صورت لزوم اقدامات تشخیصی مانند رادیوگرافی، ام آر آی، آزمایشات و سایر روش‌های تشخیصی درد درخواست می‌شود.

مزیت مراجعه به کلینیک های درد
کلینیک های درد به عنوان مراکزی جهت تشخیص و درمان انواع سردردها، دردهای حاد و مزمن ستون فقرات، مفاصل، ماهیچه ای - استخوانی، دردهای سرطانی و ... بنیان گذاری شده است. در کلینیک های درد، با استفاده از روش های غیرتهاجمی و کم تهاجمی، درد بیماران، درمان می شود یا به اندازه ای کاهش می یابد تا فرد بتواند هرچه بیشتر به توانایی پیشین خود بازگشته و کیفیت زندگی بهتری را تجربه کند. رشته کنترل و درمان درد یک دوره تکمیلی فلوشیپ در زمینه درد است. متخصصین رشته بیهوشی، با گذراندن یک دوره فلوشیپ به مدت دو سال، می توانند پایه گذار کلینیک درد شوند. یک فوق تخصص درد آشنایی کامل با بیماری های ایجاد کننده درد، نوروفیزیولوژی درد، داروهای مؤثر بر آن و روش های تشخیص و درمان درد را دارد.
در این مراکز بدون نیاز به بستری و کمترین عوارض ممکن، مداخات درمانی به روش غیرتهاجمی و کم تهاجمی انجام می شود.
 
مهم ترین درمان هایی که در کلینیک فوق تخصصی درد انجام می شود
درمان و تسکین دردهای ستون فقرات، دیسک کمر (سیاتیک) و گردن بدون جراحی، بهبود تنگی کانال نخاعی بدون جراحی، آرتروز شانه، زانو و سایر مفاصل، دردهای سرطانی، دردهای لگنی و ...، دردهای ناشی از آسیب های ورزشی، دردهای صورت و سردردهای مزمن و حاد، دردهای پس از جراحی ستون فقرات، دردهای دیابتی و ... در مراکز و کلینیک های درد قابل تشخیص و درمان است.
 
منشأ دردهای مزمن ستون فقرات میتواند شامل تنگی کانال نخاعی، دیسک های بین مهره ای، عضلات، مفاصل فاست، مفاصل ساکروایلیاک (لگن) و یا ساختار ستون فقرات باشد. در بعضی موارد هم می تواند در نتیجه عفونت، تومور و یا شکستگی مهره ها باشد.
 
دردهای سر و صورت
سردردها، عارضه شایع و ناتوان کننده ای هستند که شیوع بسیار زیادی در جوامع بشری دارند. انواع سردرد شامل سردرد میگرنی، سردرد تنشی، کالستر و غیره می باشد. دردهای صورت انواع مختلفی شامل: نورالژی تری ژمو (درد عصب سه قلو) و دردهای آتیپیکال صورت می باشد. از روش های مختلفی جهت درمان دردهای صورت استفاده می شود، مانند: بلاک های عصب توسط دستگاه رادیو فرکوئنسی و تزریق دارو، زیر دستگاه اولتراسوند، و یا دستگاه رادیولوژی.
 
دردهای سرطانی
دردهای ناشی از سرطان معمولا در نتیجه آسیب های بافتی و یا آسیب‌های عصب می باشد. جهت درمان این دردها، معمولا از داروهای خوراکی یا تزریقی استفاده شده و درمان های دیگر شامل تزریقات مربوط به کنترل درد در کلینیک های درد انجام می شود. این تزریقات به جز بلوک های عصبی شامل کاشت پمپ های مخدر در ستون فقرات و محرک های طناب نخاعی می باشد.

ارتوکین درمانی و پالسمای غنی از پلاکت (PRP)
به طور معمول، درمان آرتروز با گزینه هایی همچون داروهای ضدالتهابی و برنامه های تقویتی شروع می شود. بدیهی است درمان بیمار بدون جراحی سودمند می باشد. بدین منظور علاوه بر سایر روش های مبارزه با آرتروز که سالهاست مورد استفاده قرار می گیرد، گزینه های جدیدتری از جمله تزریق پلاسمای غنی از پلاکت و ارتوکین درمانی معرفی شده است . از آنجا که ارتوکین تراپی و PRP با استفاده از محصولات خونی خود بیماران انجام می شود، درمان به خوبی پاسخ می دهد. در این روش از سرمی که از خون خود بیمار گرفته می شود، استفاده می گردد. این سرم حاوی پروتئین های فعال است که باعث کاهش درد و التهاب در بافت های آسیب دیده می شود.
 
جراحی های بسته دیسک با لیزر و آندوسکوپ
 

جراحی های بسته دیسک، روش های مختلفی شامل لیزر و آندوسکوپی دیسک می باشند که در واقع حجم داخل دیسک را با مکانیسم های مختلفی کاهش داده و بدین ترتیب موجب کاهش فشار روی ریشه های عصب می شوند. این روش ها بسیار دقیق بوده و بدون آسیب های بافتی ناشی از برش جراحی انجام می شود. این روش ها به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام شده و تأثیر درمانی آن ها بسیار سریع می باشد. آندوسکوپی دیسک یکی از جدیدترین و بی خطرترین روش های کنترل دردهای ناشی از دیسک در دنیا می باشد.
 
چگونه یک متخصص درد خوب پیدا کنیم؟
تصمیم برای انتخاب و مراجعه به یک فلوشیپ تخصصی درد یک صمیم بسیار مهمی است که بتوانیم کلینیکی را انتخاب کنیم که دارای به روز ترین تجهیزات و با کادری مجرب پاسخگوی درمانی ما هستند. اگر برای اولین بار است که نام کلینیک های درد را شنیده اید و یا با چنین مراکزی آشنایی ندارید می توانید با جستجو در اینترنت و یا وب سایت هایی مانند دکتریاب که در حوزه معرفی و نوبت دهی پزشکان فعالیت می کنند کمک بگیرید و مراکز فوق تخصصی درد را جستجو و جهت درمان مراجعه کنید.
به عنوان مثال با یک جستجوی ساده در سایت دکتریاب توانستیم کلینیک درد ناب که جز مجهزترین کلینیک درد در شیراز است را پیدا کنیم.

اعصاب‌ خود را با گلاب آرام کنید

نعمت الله مسعودی، متخصص طب سنتی درباره «خواص گلاب» اظهار داشت: گلاب مرکب القوای مایل به سرد است و بستگی به گل، اثرات متفاوتی دارد.


وی ادامه داد: گلاب همان عرق گلسرخ را گویند و تقویت کننده مغز و قلب است. برای ریفلاکس معده خوب است و ما برای این نوع بیماران آن را همراه چند داروی دیگر تجویز می‌کنیم.

این متخصص طب سنتی بیان داشت: گلاب برای تقویت ریه، تقویت حواس، رفع بیهوشی و غش مؤثر بوده و به افرادی که افسردگی و ضعف اعصاب دارند توصیه می‌کنیم از اسپری گلاب در اتاق خود استفاده کنند.

مسعودی خاطرنشان کرد: افرادی که در ناحیه صورت خود دچار جوش می‌شوند در کنار دستورات پوستی دیگر، می‌توانند از گلاب استفاده کنند؛ البته باید توجه کنیم زیاد مصرف کردن گلاب باعث سفیدی مو می‌شود.